logó tervezés

 Ismertség Magazin reklám

A magyar divat

A magyar divat

magyar divat Zoób KattiKonfekció helyett egyediség

Létezik az a fogalom, hogy "magyar divat" ? Ha igen, mit értünk alatta? Kalocsai népi motívumot, vagy magyar ruhatervezőt? És ha létezik csak ránk jellemző magyar divat, vajon hazánkban van-e rá kereslet, vagy csak a külföldi kifutókon népszerű? Alábbi cikkünkből megtudhatják! 

Mit is kell pontosan értenünk az alatt, hogy magyar divat? Azokat a stílusjegyeket, melyek minden magyar designer kollekcióiban közösek és erőteljesen jelen vannak? Vagy a magyar emberekre (és itt most elsősorban a nőkre gondolok, hiszen a divat inkább a nők sajátja, mint a férfiaké, bár nem tagadható mindig létezett a divatos férfi is) jellemző öltözködést, azokat a stílusjegyeket a mindennapi viseletben, amelyekre rá lehet mondani, hogy ez jellegzetesen magyar? Vagy a magyar divat kifejezés magyar része talán nem is a különbségre utal, ami megkülönbözteti a magyar divatot minden más nemzet divatjától, hanem csak a helyiségére?
 
Én úgy vélem, hogy a magyar divat kifejezés hallatán a legtöbb ember elsősorban a magyar nők öltözködésére gondol és ebben az esetben nem hiszem, hogy lenne olyan erőteljes vonás vagy jellegzetes stílusjegy, mely megkülönböztetné a magyar nők viseletét a többi európai nő viseletétől. Nincs olyan ruhadarab sem, mely viselése jellegzetesen magyar lenne, mint például a francia nő számára a sál vagy az angol nőnek a kalap.
Már csak azért sem, mert hazánkban a divatra leginkább érzékeny korosztály a 15 és 40 év közötti nők, akik elsősorban a nemzetközi fast fashion üzletekből öltözködnek. Ennek persze több logikus oka is van. Hiszen ezek az üzletláncok (Zara, H&M, Mango, stb.) nagyon gyorsan tudják követni a külföldi nagy divatházak aktuális kollekcióit és mindezt a tömegek számára is elérhető áron kínálják. És valljuk be ma, a celebek, a virágzó könnyűzene és filmművészet korában ki ne szeretne úgy öltözködni, mint aktuális kedvence? Főleg ha egyes márkákat olyan hírességek reklámoznak, mint Penelope Cruz, Scarlett Johansson vagy Madonna. Különösen igaz ez a fiatalabb generációkra. Őket nézve a villamoson, utcákon, ahogyan élik szociális életüket, beszélnek, mozognak és öltözködnek az embernek leginkább egy Bret Easton Ellis regény jut az eszébe és Victor Ward jelmondata: „Minél jobban nézel ki, annál többet látsz be.” És a magyar fiatalok kinéznek. És jól néznek ki. Hiszen náluk az önkifejezés legfőbb eszköze az öltözködés.
 
Másfelől nehéz addig magyar divatról beszélni, míg a magyar nők többsége külföldi márkák ruháit viseli. Mivel egyelőre nincs jelen Magyarországon az a piac, mely a hazai kortárs divattervezők utcai viselésre szánt kollekcióit kínálná. Persze csúsztatás lenne azt állítani, hogy egyáltalán ne létezne ilyesmi, de igen behatároltak a keretei és az elérhetősége is. Hiszen ott van a USE unused, Nanushka és magyar divat, kalotaszegi motívummala Je Suis Belle, csak hogy néhányat említsek, de ezek kollekcióit leginkább csak pár fővárosi üzletben lehet beszerezni. Másrészt ezek a márkák drágábbak is, mint a nagy üzletláncok termékei, és így, a válságból felocsúdva a legtöbb vásárló még mindig meggondolja, mennyit költ a divatra. Persze ezeknek a márkáknak van pár nagy előnye is a nemzetközi üzletláncokkal szemben: nem tömeggyártásban készülnek, így kisebb az esélye, hogy újdonsült szerzeményünk szembe jön velünk az utcán; a kollekcióik nem a nagy divatházak legutóbbi kollekcióinak a lekopírozása, hanem egyedi ruhák, melyekkel könnyebb kifejezni személyiségünket. Csak sajnos kevesen engedhetik meg maguknak.
Ugyanakkor szerencsés dolog a magyar divat szempontjából, hogy a luxus igényeket kielégítő designerek, mint például Náray Tamás, Zoób Katti vagy Léber Barbara, kollekciói igen ismertek és népszerűek. Ez köszönhető annak is, hogy a magyar televíziós műsorok előszeretettel bújtatják műsorvezetőiket ezen designerek kreációiba. Még akkor is, ha már szép számmal vannak jelen Budapesten a nagy divatházak kollekcióit áruló márkaboltok, mint a Louis Vuitton, a Burberry vagy a Gucci és még sorolhatnánk.
 
Mindezek miatt úgy vélem, hogy egyelőre a magyar divat inkább helyiségre utal, mint valamiféle jellegzetességre. Bár a divat világában minden változik. Manapság, mikor Közép- Kelet-Európa nagyon divatosnak számít, jó esély van arra, hogy a jövőben a magyar designerek munkái is nagyobb hangsúlyt kapnak mind a nemzetközi (bár külföldön már jelenleg is jóval ismertebbek), mind a hazai piacon. Az utóbbi pár évben több slágerlistás videoklipet, számos kasszasikert forgattak kishazánkban és több A-listás hollywoodi sztár is megfordult nálunk. Így nem csoda, hogy számos magyar designer ruhakölteménye is végigvonulhatott pár igen nívós vörös szőnyegen.
 
Hederman Andrea

Kapcsolódó cikk:

Minden divat, ami szép! >> Fülbevaló trendek a szakértők szerint