logó tervezés

 Ismertség Magazin reklám

A vashiányról

 A vashiányról

vérszegénység,vashányHa hiányzik a szervezet éltető ereje

A WHO adatai szerint 1,3 milliárdan szenvednek vérszegénységben. A felmérések szerint 500-600 millió ember betegségét a vashiány okozza, és ennek 80 százaléka a nőket érinti.  Világszerte a leggyakoribb betegség, mégsem fordítunk rá kellő figyelmet.
 
A vas nélkülözhetetlen a vörösvérsejtek megfelelő működéséhez, nélküle nem képesek megfelelően ellátni feladatukat, gondoskodni az oxigénszállításról. Mindez rontja a testi erőnlétet, valamint csökkenti szervezet energiaszintjét 
– Az anémia, vagyis a vérszegénység többféle okból eredhet. A probléma lényege, hogy a testben keringő vér vörösvérsejtszáma illetve a hemoglobinszint a szükséges szint alá csökken. Ha a szervezet nem jut elegendő vashoz, előbb-utóbb kialakul a vérszegénység – mondta el magazinunknak, Dr. Gosztola Éva, háziorvos. 

Tünetek

– A vashiány leggyakoribb tünete a sápadtság.  A hiányállapotban szenvedők leverten ébrednek, kedvetlenek, fáradékonyak. Megjelenik a fejfájás, fülzúgás, hajhullás és a körmök is törékennyé válhatnak. A betegek ingerlékenyebbé és nehezen kezelhetővé válnak – tájékoztatott a doktornő.
Már viszonylag kismértékű vashiány esetében is felléphet étvágytalanság, viselkedészavarok vagy tanulási nehézségek. Súlyosabb esetben lépnagyobbodás, fertőzésekre való hajlam is előfordulhat, valamint az ödéma vagy a szívelégtelenség problémája is felmerülhet. A vashiány szempontjából a csecsemők, a kisgyermekek, a serdülők és a várandós nők vannak a legnagyobb veszélyben. (A születendő gyermeknél akár idegrendszeri problémákat is okozhat).

Amivel pótolhatjuk

vasban gazdag ételekAz anémia fokozott és tartós vasbevitellel orvosolható, amit táplálkozás során magunkhoz tudunk venni. 
– Vannak olyan anyagok, amelyek gátolják a felszívódást, ilyen a teában lévő csersav, bizonyos ásványi anyagok például a cink, mangán vagy a kalcium. De a C-vitamin, a folsav illetve az állati fehérjék segítik a vas szervezetbe való beépülését. Akik vashiányban szenvednek, azoknak ajánlatos a fokhagyma, uborka, káposzta, mák, sóska, brokkoli; gyümölcsök közül a citrom, narancs, cseresznye, piros ribizke, egres; az olajos magvak közül a dió, mogyoró mandula; továbbá a belsőségek, marhamáj, -szív,- tüdő, bárány, nyúl, kacsahús és valamennyi májféle fogyasztása is. – javasolta a doktornő.
 
Javasolt vasbeviteli értékek:
 
csecsemőkorban ( 4-12 hónap) : 6-8 mg/nap
kisgyermekkorban: 8-10 mg/nap
10 év feletti fiúk és férfiak: 10-12 mg/nap
10-50 éves lányok és nők : 15 mg/nap
szoptató nők: 20 mg/ nap
Németh Orsolya

Kapcsolódó cikk:

Mit kell tudni a véradásról? >>