logó tervezés

 Ismertség Magazin reklám

Híres operaáriák

Híres operaáriák

Gémes Katalin, Kovács Péter operaénekes, Balázs Éva zongoraművészGémes Katalin és Kovács Péter duett estje

Nem mindennapi koncertnek ad otthont április 29-én, hétfő este 19.30 órától a budapesti Nádor Terem. Gémes Katalin mezzoszoprán, a Magyar Állami Operaház magánénekesnője és Kovács Péter, a Honvéd Férfikar ifjú basszistája Balázs Éva zongorakíséretével ad közös koncertet az opera- és dalirodalom ritka gyöngyszemeiből. A művészek első közös fellépése ez. Ebből az alkalomból készített lapunk interjút az énekesekkel.
 
Mezzoszoprán-basszus: viszonylag ritka párosítás az opera- és dalirodalomban. Gémes Katalin és Kovács Péter mégis közös koncertre vállalkozott.  Április 29-én, hétfő este kevéssé ismert Cornelius-duetteket, Rossini, Mozart, Ponchielli-kettősöket és Richard Strauss, Verdi, Bizet, Donizetti, Rossini áriákat hallhatunk a művészek tolmácsolásában, Balázs Éva zongoraművész kíséretével. Rossini művei különleges csemegének ígérkeznek, hiszen a mester koloratúr mezzo hangfajra írta a női szólamot, ami bravúros technikai tudást igényel. Gémes Katalin 1988 óta tagja az Operaháznak, Kovács Péter pedig egy ifjú tehetség, aki, a próbák tanulsága szerint máris méltó partnere a művésznőnek.
 

Gémes Katalin, Kovács Péter operaénekesek, Balázs Éva zongoraművész

É. B. :  –  Hogyan ismerkedtetek meg?
 
G. K. : –  A mai kor szelleme szerint a Facebook-on – mesélte nevetve Gémes Katalin. – Tavaly nyáron véletlenül egy vicces csoportba hívtak meg bennünket a közösségi oldalon. (Bár véletlenek nincsenek!)  Pétert csak ősszel hallottam először énekelni: Jevgenyij Nyeszterenko mesterkurzusán vett részt, ahova elmentem, mert kíváncsi voltam rá.
 
É. B. :  – Mikor jött az ötlet, hogy közös koncertet adjatok?
 
K. P. : – Januárban találtuk ki, akkor már a Honvéd Férfikarban énekeltem, amiért Nagykőrösről felköltöztem Pestre. A koncert szervezését Kati vállalta magára. A műsort közösen állítottuk össze, bár én több olyan dalt is éneklek, amelyet csak akkor kezdtem el tanulni.
 
É. B. : – Mennyiben más önálló dalestet adni, mint egy operában, vagy oratóriumban szerepelni?
 
G. K. : – Bár régóta vagyok a pályán, minden szereplés előtt izgulok. A dalest pedig nagy feladatot jelent, mert pár perc alatt kell egy-egy dalban megteremteni annak a műnek a hangulatát és nagyon rövid idő áll rendelkezésünkre egyik hangulatból, szerepből a másikba kapcsolni. A műsoron több olyan dal is szerepel, amelyet az Operában is énekeltem, vagy koncertszerű előadásban. Richárd Strauss egyik legkedvesebb zeneszerzőm, de a kevésbé ismert Cornelius-dalok is nagy kedvenceim.
 
É. B. : – Mit kell tudni a koloratúr mezzo hangfajról?
 
G. K.: – Olyan koloratúrákat énekel, mint egy szoprán, csak mélyebb hangfekvésben. Rossini feleségének ilyen volt a hangszíne, ezért írt sok áriát és szerepet nekünk.
 
Kovács Péter operaénekes, basszusÉ. B. : – Péter, téged még csak mostanában ismer meg a közönség. Mióta tanulsz énekelni, mik a terveid a későbbiekre, milyen szerepek, műfajok állnak hozzád közel?
 
K. P. : – Ahogy már említettem, nagykőrösi vagyok: ott végeztem először a Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Karán ének szakirányon, és ott tanítottam egy általános iskolában öt és fél évig. Emellett elvégeztem a Szegedi Egyetem énektanár szakát is. Közben pedig tanultam énekelni: előbb Erdélyi Erzsébet operaénekesnőtől, majd Cser Krisztián operaénekestől, aki jelenleg is a tanárom. Őt 2007-ben hallottam először a Miskolci Operafesztiválon, egy Rameau-operában énekelt, de csak a 2011-es, ugyancsak miskolci Kékszakállú-alakítása után döntöttem úgy, hogy megkeresem. Azonos a hangfajunk, és mint művész és ember is példaképem. Mint a legtöbb énekes, én is mindent szeretek énekelni, de közel állnak hozzám az oratóriumok, Bach, Händel művei.
 
É. B. : – Gémes Katalint ismeri a közönség, számtalan operában és oratóriumban szerepelt, az Operaház mellett pedig rendszeresen részt vesz a Deák téri evangélikus templom Kamp Salamon által dirigált János Passióin. Van-e még olyan szerepálmod, amit nem énekeltél még el? Melyek a különösen kedves szerepeid?
 
G. K. : – Richard Strauss Rózsalovagjában Octavian szerepét nagyon szeretem, Rossini Hamupipőkéjében Angelinát, ezek beteljesült nagy szerepálmok voltak, vagy a Kékszakállú Juditja, amelyet eddig csak koncert előadásban énekeltem. Amit mindig szerettem volna, de még nem énekeltem, az a Carmen.
 

Gémes Katalin, Kovács Péter, Balázs Éva csoportkép

É. B. : –  A  közös duett est után hol hallhat a közönség benneteket legközelebb? Tervezitek-e, hogy újra közös hangversenyt adjatok?
 
G. K. : –  Május 16-ig a Pillangókisasszonyban énekelek a Magyar Állami Operaházban, ősszel pedig, kicsit más műsorral meg szeretnénk ismételni közös koncertünket az Óbudai Társaskörben. 
 
Édes Borbála
 

Műsor

Cornelius: Liebesprobe- duett

Richard Strauss: Das Thal-Kovács Péter

Richard Strauss: Du meines Herzens Krönelein -Gémes Katalin

Cornelius: Heimatgedenken - duett

Richard Strauss: Die Nacht- Kovács Péter

Richard Strauss: Zueignung- Gémes Katalin

****

Verdi: A szicíliai vecsernye, Procida áriája

Bizet: Carmen, Habanera

Rossini: Az olasz nő Algírban, Izabella és Musztafa kettőse

Rossini: Semiramis, Arsace áriája

Mozart: Figaro házassága, Bartolo áriája

Mozart: Don Giovanni, Don Giovanni és Zerlina kettőse

Donizetti: A kegyencnő, Leonora áriája

Verdi: Nabucco, Zakariás áriája

Ponchielli: Gioconda, Laura és Alvise kettőse


Időpont: 2013. április 29, hétfő, este 19.30 óra.

Helyszín: Nádor Terem

Cím:1146  Budapest, Ajtósi Dürer sor 39., tel.: +361-344-7072

Belépő: 2500 Ft teljes árú,

               1500 Ft nyugdíjas / diák, amely csak koncert előtt a helyszínen kapható!

www.ismertseg.hu

 

Kapcsolódó cikkek:

Harmóniában. Interjú Alejandro Vela zongoraművésszel >>

Don Giovanni az Erkel Színházban >>