logó tervezés

 Ismertség Magazin reklám

Koreai maszkos előadás

Koreai maszkos előadás

koreai maszk előadásA  cheoyongmu az UNESCO Világörökség része

Június 11-én, du. 17.30 órától különleges színpadi előadást, a koreai cheoyongmut láthatunk a MOM Kulturális Központban. A maszkos, tánccal és versekkel tarkított drámajátékot öt férfi adja elő, amely a konfucianizmus szellemi gyökereiből táplálkozik. A bemutató után kalligráfia performansz veszi kezdetét. A művész egy méteres ecsettel tart bemutatót Hangeul karaktereiből.
 
koreai maszk előadásJúnius 11-én, kedden 17.30 órától tradicionális koreai maszkos előadást láthatunk  a MOM Kulturlis Központban. Ez az egyedülálló színpadi produkció 2009 óta az UNESCO szellemi világörökségének része, melyet eredetileg a királyi udvarban mutattak be, hogy elűzze a gonosz szellemeket. Az öt férfi táncos maszkban és színes ruhában energikusan mozog a színpadon a változatos szövegű lírai versek előadásával megszakított zenére. A műfaj magába foglalja és kifejezi a konfucianizmus eszméjét, különös tekintettel az öt elemről szóló tanításra. A táncelőadás után 18:50-től a Koreai Kulturális Központban (mely a MOM Kulturális Központtal szemben található) kalligráfia előadást tartanak. A koreai kalligráfia művész modern formába átültetve mutatja be a tradicionális koreai betűírást. Színpadias performanszot hoz létre, ahogy több méteres papírra festi közel egy méter hosszú ecsetével a Hangeul karaktereit, egy spontán előadói mód keretében.

A műsorról részletesen:

koreai maszk előadás, 1. DAECHWITA
A daechwita a tradicionális koreai zene egyik műfaja, amely fúvós és ütőshangszereken játszott katonás ritmusokat tartalmaz, gyakran menetelés közben adják elő. A következő hangszereket szólaltatják meg: nabal (réz kürt), a nagak (kagylókürt), taepyeongso (nádsíp) jing (gong), jabara (cimbalom) és a yonggo (koreai sárkánymintás dob). A szöuli Gyeongbok Palota őrségváltási ceremóniája során gyakran játszák a koreai katonai zene eme változatát.
 
2. SANJO
A Sanjo a gayageum nevű koreai tracionális hanszerre írt darab. A gayageum 12 húrós koreai hárfa, amelyet kétfejű dob kísér. A Gayageum sanjo 5-6 részből áll. Sanjo dallamokat játszva a gayageumün különleges technikákat alkalmaznak, mint például a Nonghyeon (intenzív vibrato) legatoval és zenei szinkópával.
 
3. PYONGJU
A Pyŏngju két különböző hangszer, a Saenghwang és Danso együttes játékából áll. A Saenghwanhangzásvilága misztikus, míg a Dansot a tisztaság és elegancia jellemzi.
 
cheoyongmu, koreai tánc4. CHONNYON MANSE
„Hyang pirin” általában nagy zenekarok játszanak, azonban jelen esetben, e kis kamarazenekar a „Se Pirit” használja a hyang piri helyett, hiszen egy kamarazenekarhoz az utóbbinak túl erős a hangzása. Ezenkívül a Se Piri mellett a zenekar a gayageum-öt, a geomungo-t, a danso-t és a yanggeum-öt is segítségül hívja. A hangszerek harmóniájának ismertetőjele a ritmusok gyorsaságának fokozása: lassú, enyhe, gyors és hangsúlyozott.
 
5. CHOYONMU
E tánc a királyi udvari repertoár egyetlen maszk tánca. A darab Choyong legendás történetén alapszik, aki az Egyesült Shilla királyság idején uralkodó Sárkánykirály, a vízalatti világ uralkodójának fia volt. Ezen táncot az ördögűzés egyik formájaként használták, hogy felszabadítsák a megszállott ember lelkét adémonoktól. Az öt különböző szinű kosztüm (kék, vörös, sárga, fekete és fehér) az öt égtájat szimbolizálja (kelet, dél, közép, észak, nyugat), amely a keleti filozófiából ered. A táncot a királyi udvari mulatságokon adták elő a királyi családnak és banketteken a külföldi főméltóságoknak. Az UNESCO kulturális örökségének részét képezi.

tradicionális koreai maszk

6. CHUN-AENGJEON
Hyo Myŏng herceg a Choson Diszansztia 23. királyának, Soon Cho-nak a fia. A herceg e táncot édesapja számára találta ki, hogy kedvében járjon. A tánc a kezdetektől szóló előadásra készült. A ruhák színei a kínai rigót szimbolizálják, amely sárga és fekete színű. Az elmúlt években a királyi udvari táncok közül ez a különleges tánc nagy népszerűségre tett szert.
 
7. YEORYEONGMU (Ginyeo tánca)
A “Yeoryeong”, más szóval ginyeo vagy kisaeng az európai nyelvekben a hasonló jelentésű japán kifejezés után gésaként terjedt el. A kisaengek olyan előadóművészek voltak, akik a királyi palotában táncoltak és hangszeren játszottak. A költészetben, festészetben, kalligráfiában jártas ginyeo öröme, haragja, bánata és bája alakította a színes, mégis elegáns hagyományos táncmozdulatokat. A gisaeng-ek a királyi és nemesi családokat szórakoztatták. A kisaeng kezében kis legyezőt, ecsetet és selyem zsebkendőt tartva új szintre emeli a hagyományos koreai tánc előadásmódját.
 
koreai tradicionális maszk színház, MOM8. KOMMU
A kommu elnevezésű kardtánc eredetileg a Shilla dinasztia korában maszktáncként terjedt el, majd idővel a maszkok viselése nélkül, katonai nemez kalapban, kezükben karddal adták elő. A „kommu” sajátos mozdulataival és stílusával eltér a többi tradicionális koreai tánctól.
 
9. TAEPYONGMU
A 92. számú védett kulturális emlék részeként ismert táncot Han Seong Joon színpadi előadásra koreografálta, mely Wang Simni sámánrítusainak stílusjegyeire vezethető vissza. Ahogy e játékos tánc a tradicionális ruhát viselő koreai királynő szépségét ábrázolja, jellegzetes lépései megjósolhatatlanok és érzékiek.
 
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Cím: Bp. Csörsz utca 1124 Budapest, Csörsz u. 18.
 
www.ismertseg.hu

Kapcsolódó cikk:

Az indiai cshaú az UNESCO Világörökség része >>