logó tervezés

 Ismertség Magazin reklám

Virtuális szuperszemüveg

Virtuális szuperszemüveg

A Google bemutatta új, Project Glass nevű találmányát

Úgy tűnik az érintőképernyős okostelefonok és tabok után sincs megállás, a tudomány kerekei megállíthatatlanul forognak, már-már felfoghatatlan sebességgel. Már eddig is bárhol, bármikor, bármilyen információ birtokába juthattunk, azt hittük megvan mindenünk, ami csak kell. Lehet ezt még tovább fokozni? Igen. A Google a hónap elején mutatta be a legújabb kütyüt, amellyel lenyűgözni kíván bennünket. A Project Glass szemüvegnek köszönhetően, bármerre nézünk, az információk tömkelege szinte belemászik a fejünkbe.
 
A napokban a Google+ közösségi portálon látott napvilágot egy „fantáziavideó”, amellyel a cég legújabb vívmányát tárta a publikum elé. A Project Glass elnevezésű szuperszemüvegről van szó, amely a valóságot és a virtuális valóságot egybegyúrva szeretné kielégíteni az emberek állandó információéhségét. A készülék magába foglal egy mikrofont, valamint egy félig áttetsző képernyőt, amely a felhasználó jobb szeme elé vetíti ki a szükséges, illetve a kért információkat. Az ígéretek szerint az első viseléskor 14 különböző szolgáltatásból válogathatunk majd: ha az égre nézünk, máris megjelenik szemünk előtt a várható napi időjárás, meghatározhatjuk saját helyzetünket, és ellenőrizhetjük bejegyzett találkozóinkat. Nem kell többé megerőltetnünk magunkat, minden tudnivaló azonnal, szó szerint a szemünk előtt terem majd.
 
A szolgáltatások nagy részét maga a felhasználó, vagy az adott szituáció aktiválja. A kisfilmből kiderül, hogy például ha egy szöveges üzenetet kaptunk, a szemüveglencsén megjelenik egy apró figyelmeztetés, és már válaszolhatunk is. Persze nem holmi ódivatú pötyögéssel, vagy érintőképernyős klaviatúrával. Egy mikrofon képe tűnik fel a lencsébe épített képernyőn, és már diktálhatjuk is be saját válaszunkat. A szolgáltatások között szerepel még a Google Maps is, amely apró nyilakkal jelzi nekünk éppen hol vagyunk, és hogyan juthatunk el célállomásunkig. A készülékkel mindent lehet: fényképet készíthetünk, amelyet természetesen azonnal meg is oszthatunk ismerőseinkkel, videokonferenciát folytathatunk, zenét is hallgathatunk (habár a videóban nem lehet fülhallgatókat látni).
 
A vállalat Google X néven futó kísérleti laboratóriumának szakemberei azt remélik, hogy a most megkezdett, felhasználókkal folytatott párbeszédek révén sikerül hasznos visszajelzéseket kapniuk. Azt azonban egyelőre homály fedi, hogy a csodakészülék mikor, és mennyiért kerül kereskedelmi forgalomba. A The New York Times című amerikai lap egy korábbi cikke azt sugallta, hogy az első szuperszemüvegeket nagyjából az év vége felé dobják piacra, 250-600 dolláros (57-136 ezer forintos) áron. A szakértők szerint azonban a kisfilmen látható technológia valószínűleg még nem piacképes.
- Hatalmas anyagi lehetőségek rejlenek a fejlesztésben, de még mindig nagy kihívásokkal kell szembenézni. Többek közt a technológia zsugorításával, illetve azzal, hogy az adatokat feldolgozó számítógép valóban könnyen hordozható legyen – mutatott rá Chris Green, a Davies Murphy Group Europe vállalat vezető technológiai elemzője.

Amennyiben sikerül túllépni a méretbeli kihívásokon, akkor a Google-nak igen komoly vetélytársai akadhatnak. Az Apple cég például 2008-ban szabadalmaztatta a lézeralapú "fejre erősíthető megjelenítő-rendszer" ötletét, amellyel egyebek között az iPod-on tárolt videókat is meg lehetne tekinteni. Valamint, a közelmúltban a Sony és a Microsoft vállalatok is levédették a felhasználó szeme elé benyúló, miniatűr megjelenítő felülettel kapcsolatos ötleteiket. Hamarosan tehát újabb technikai vívmánnyal gazdagodik a piac, mi pedig kényelmesen hátradőlhetünk, csak a szemünket kell nyitva tartani, hogy utat engedjünk a tudásáradatnak. Azt persze mindenki maga dönti el, belefér-e ez saját valóságába, és valóban szüksége van-e a szüntelen információáramlásra.

Szili Eszter

/forrás: MTI/

Kapcsolódó cikkek:

A tökéletes Napcsapda >>

Befutott a magyar nanogyémánt >>

Őssejtkutatás, a jövő gyógymódja >>